Historien om Nordkapp

Eleganta sjöäventyr - sedan 1966.

Nordkapps rötter och rika historia sträcker sig hela vägen tillbaka till 1966. Uppkallad efter en klippa på en lokal ö skapades företaget med båtar anpassade för det hårda nordiska klimatet. Varumärket Nordkapp registrerades i Oktober 1966 under namnet "Nordsjøplast AS" ägd av Godberg Larsen. Nordkapps första båt var redo för produktion senare samma år, designad av Otto Scheen.

Den första upplagan av båtar bestod av Speed ​​14, Sport 16 och King 17 - den senare var tillgänglig som både daycruiser och hard-top.

Kort därefter introducerades King 22 DC som tog marknaden med storm. Det lilla varvet ökade produktionen och nådde häpnadsväckande 1000 producerade enheter per år. Andra ikoniska modeller som introducerades under perioden 1966-1973 var Comtesse 20 och Crown 36 - en 36 fots segelbåt.

Nordkapp blev snabbt ett av de största varumärkena inom fritidsbåtsindustrin i Skandinavien och exporterade fartyg till Danmark, Sverige, Finland, Tyskland, Schweiz och Österrike. Det unga företaget lade även grunden för att gå in i den blomstrande båtmarknaden i USA.

Journalister hänvisade ofta till fartygens eleganta och moderna design tillsammans med sin oöverträffliga sjöduglighet som den gemensamma nämnaren för varumärkets framgång.

Nordkapps varv vid Sundløkka i början av 70-talet

Sedan kom 1973, ekonomin tog en hård smäll av oljekrisen och marknaden avtog drastiskt. I följderna av krisen såldes Nordkapp till Alicraft – ett varv baserat i Arendal, Norge.

Alicraft fortsatte produktionen av Nordkapp under några år, men volymen av enheter minskade successivt tills produktionen avstannade 1986, då Alicraft gick i konkurs.

Sedan glansdagarna i slutet av 60-talet och början av 70-talet drabbades det snabbt växande och högt ansedda varumärket av en stadig nedgång tills produktionen helt stannades av. 1986 markerade slutet på en resa. Men inte långt efter, under 1990, tog resan en oväntad vändning till det bättre.

Ronny Antonsen köpte varumärkesrättigheterna från Alicraft och bestämde sig för att återuppliva Nordkapp. Under det nya företaget "Nordkapp Boats AS" slog sig Antonsen ihop med designern Espen Thorup och började arbetet.

I samarbete med Otto Scheen, Nordkapps designer under 60- och 70-talet, skapades Premiere 730 som lanserades 1993.

Arbetet fortsatte med att utöka den nya upplagan av båtar och under den resterande delen av 90-talet fördes några ikoniska modeller till liv - somliga lever kvar än idag. Vid Premiera 730’s sida stod serierna Vitesse och Comtesse. De första utgåvorna av Enduro och Avant-serierna kom också till liv under denna era, serier vi producerar än idag, nästan 30 år senare. Modellerna som banade vägen för Enduro och Avant-serierna var Avant 490, Avant 590 och Enduro 590.

1999 etablerades ett partnerskap med Mirage Boats, en fabrik i Augustow, Polen. Detta partnerskap gav näring till Nordkapps varumärke och möjliggjorde ytterligare expansion. Samtidigt ingick Nordkapp ett samarbete med Evinrude, vilket innebar att alla nya Nordkapp-modeller skulle utrustas med Evinrude-motorer.

Vid millennieskiftet fick Avant och Enduro-modellerna ett ansiktslyft, vilket gav dem ett mer modernt utseende tillsammans med nya funktioner. Detta markerade en ny era av design för Nordkapp med skarpare linjer och mer aggressiva V-skrov. Flaggskeppet för den nya eran var Noblesse 760, som introducerades 2005 och var den första modellen i Noblesse-serien. Den blev snabbt en av de mest populära modellerna och produktionen pågick fram till 2014 då den ersattes med Noblesse 790.

Marknaden för fritidsbåtar växte snabbt under perioden 2005 - 2008 med en ständigt ökande efterfrågan på nya och spännande modeller. Nordkapp svarade på denna efterfrågan genom att lansera Vitesse 850, Noblesse 620 och Noblesse 650. Enduro och Avant-familjen fick ännu en uppdatering.

Vitesse 850, Nordkapps flaggskeppsmodell under 2000-talet

2011 kom Enduro 760 in på marknaden och skrev om historien för vad en styrpulpet bör vara. Dess revolutionerande utformning kombinerade den berömda designen av styrpulpeten med funktioner och bekvämligheter hos en daycruiser. Den hade en rymlig hytt och en färskvattentank kombinerat med handfat och toalett. Modellen tog även ett stort steg fram för att modernisera Nordkapps kollektion som liknar dagens båtar.

Enduro 605 avslutade sin utveckling 2013 och presenterades våren 2014. Det blev ett omedelbart genomslag och den fick utmärkelsen European Powerboat of the Year. Juryn betonade dess design, dynamiska köregenskaper och smarta lösningar. Senare samma år klev Noblesse 790 in som efterträdare till Noblesse 760.

Nordkapp introducerade ytterligare två modeller året därpå - Avant 605 och Noblesse 605, baserade på samma skrov som den prisbelönta Enduro 605.

2017 lade designern Espen Thorup och Nordkapp grunden för den nya och uppdaterade designen av framtidens Nordkapp-modeller. Den första modellen som representerade det nya designspråket var Noblesse 660, som introducerades 2018. Den tog marknaden med storm och vann priset European Powerboat of the Year.

Efter Noblesse 660 lanserades Noblesse 720 under 2019 och blev snabbt en av marknadens mest eftertraktade modeller. Senare samma år introducerade Nordkapp en helt ny kollektion och därmed den senaste flaggskeppsmodellen - Gran Coupe 905, som markerar den första styrhytt-båten någonsin i Nordkapp-familjen.

2019 markerade också den största förändringen som företaget hade sett på 30 år. Det Bergen-baserade företaget Frydenbø Marine köpte 80% av Nordkapp, inklusive 50% av fabriken i Polen. Flytten genomfördes strategiskt för att ge utrymme för ytterligare expansion och tillgång till mer ekonomiskt spelrum. Grundaren av det moderna Nordkapp, Ronny Antonsen gjorde följande uttalande i Dagens Næringsliv angående förändringen: "Vi har insett behovet av att gå in i en större konstellation för att fortsätta växa i nuvarande takt. Finansiering är en viktig faktor för detta."

Vår nuvarande flaggskeppsmodell, Grand Coupe 905

Efter förvärvet lanserades en helt ny serie med tre modeller. RS 800C, RS 705A och RS 705E. RS-serien, tidigare kallad Ranger-serien står ut med sina slittåliga aluminiumskrov, som är anpassade för tuffa sjöförhållanden.

I linje med visionerna och prognoserna för företaget fortsatte Nordkapp att expandera. I januari 2022 förvärvade Frydenbø Marine fler aktier i den polska fabriken Mirage Boats. Frydenbøs totala andel växte till 92% och anläggningen döptes i sin tur om till Frydenbø Boat Production. Tillväxt och expansion skedde enligt plan och produktionen kunde nå 1200 enheter per år.

Efter 8 års utveckling lanserades ännu en helt ny serie i mars 2021 – Airborne-serien, ledd av Airborne 7. Detta markerade också Nordkapps första RIB-båt och starten på en spännande kollektion med syftet att ge ribbåtar liknande funktion och design som en fritidsbåt. Kombinationen av Nordkapps expertis inom fritidsbåtar och det robusta RIB-konceptet resulterade i en lockande och erkänd utmanare på RIB-marknaden.

Airborne 8 släpptes ett år efter Airborne 7 och erbjuder plats för ännu fler bekvämligheter ombord med sina rymliga 8 meter. För modellåret 2023 utökades Airborne-serien igen, denna gång med Airborne 6.3, en kompakt RIB med hög prestanda. Airborne har blivit ett populärt val på marknaden och superyachten M/Y Victorious valde Airborne 8 som sin tenderbåt ombord.

Den senaste delen i vårt spännande sortiment är Noblesse 830 som presenterades hösten 2022. Det är första gången på 15 år som Nordkapp erbjuder en daycruiser över 8 meter, vilket kommer med en rad fördelar och funktioner tack vare det extra utrymmet ombord. Den kallas ofta för en weekendcruiser, eftersom dess storlek möjliggör längre resor med högre komfort.

Nordkapps innovativa design och funktion är omtalad för att tänja gränserna för vad som är möjligt i en fritidsbåt. Detta är en essentiell del som definierar vårt varumärkes-DNA och är det som gör en Nordkapp till en Nordkapp. Som trendsättare såg vi omedelbart en möjlighet att skapa något unikt när Mercury presenterade sin V12 Verado 600 hk-motor. Vi skapade ett exklusivt trimpaket och förstärkte skrovet på vår Gran Coupe 905 för att klara den extra kraften, resultatet blev Gran Coupe 905 V12.

Gran Coupe 905 V12 är ett genuint uttryck av vårt varumärke och dess värderingar. Tillsammans med vår ambassadör Helene Olafsen skapade vi även en Enduro 805 Wakesurf Edition. Ett ambitiöst projekt som innebar att båten kunde förvandlas från en normal Enduro 805 till en fullfjädrad wakesurf-båt med ett knapptryck.

Idag har vi återförsäljare i 17 länder, med fartyg som distribueras över hela Europa.

Vi lever för att skapa det extraordinära och att ge vår Nordkapp-familj oförglömliga sommarminnen tillsammans med våra båtar.