Coupe 905 V12 - unik kombination av sport och komfort

Nya Nordkapp Coupe 905 V12 är en av de mest spännande motor/båtkombinationer som någonsin lanserats från Nordkapp. Den banbrytande tekniken i V12-motorn från Mercury ger skrovet på Coupe 905 en rejäl dos utmaning – något som Coupe 905 tar sig an. Vi har talat med Mercury om denna motor, och inte minst båten, samt ger dig mer detaljer från det nya flaggskeppet bland Nordkapp-modellerna.

Coupe 905 V12 - Nordkapp fick tänka om

Nordkapp Coupe 905 V12 kan likna en standard Coupe 905, men under ytan finns flera element som utmärker en av de två syskonen. När Nordkapp tog fram den här båten var det med helt andra förutsättningar än tidigare. "Med ett så stort kraftpaket på akterspegeln var vi tvungna att tänka nytt", säger utvecklingschef för Nordkapp på Frydenbø Boats, Ronny Antonsen. Han fortsätter; "både antalet hästkrafter, vridmoment och vikten på den nya V12-motorn gjorde att vi fick titta på skrovet på 905:an igen, så att vi säkrade ett skrov som skulle gå bra i havet. Vi har tagit fram ett skrov med en nytt stringersystem och en vidareutvecklad akterspegel, men tar med oss ​​alla de delar som har gjort Coupe 905 till en populär båt."

Köregenskaper och känslan på havet

Det första du märker när du startar V12-motorn är hur tyst den går på tomgång. Motorn har en oslagbart tyst gång och man hör knappt att den går. Mercury elektroniska servostyrning och gas/växel ger båten en silkeslen känsla när man backar ur hamnen, och med både bogpropeller och akterpropeller svänger Coupe 905 V12 som en lek, även i en trång marina. De motroterande propellrarna på motorn, samt det svängbara undervattenshuset gör responsen i motorn extremt bra, så att du även utan bog och akterpropellrar enkelt och smidigt kan ta dig in och ut ur marinan. Under gaspådraget märker man snabbt hur mycket vridmoment man har på aktern och planingströskeln på denna båt är nästan obefintlig. Den jämna draget kommer att överraska dig. Den ligger fint i 25 knop och har en bra marschfart i runt 40 knop. Mercurys V12-motor har världens första 2-växlade växellåda på en utombordsmotor och när motorn växlar sjunker varvtalet mellan 500 och 1000, vilket man märker då motorn har en jämn kraft hela vägen upp till toppfart. Motorn accelererar därför helt jämnt hela vägen upp till toppfart.

 

Coupe 905 V12 väger något mer än en vanlig Coupe 905 och tillsammans med motorns vikt får du en stabil och bra båt som du märker tar vågorna bra. Båten ligger säkert och bra i svängarna och långa mjuka svängar med denna båt är ett rent nöje. Nordkapp har begränsat trimområde på denna motor, och du kommer att upptäcka att några justeringar räcker för att få båten att reagera som du vill ha den.

Layout på däck

Coupe 905 V12 har samma däckslayout som Coupe 905, med en stor skillnad: eftersom den nya V12-motorn har ett svängande växelhus är den övre delen stationär och rör sig inte. Detta har inneburit att Nordkapp har kunnat bygga ut badplattformen på Coupe 905 V12 massivt, vilket ger dig ett helt nytt område på akterdäcket. "Här får du nästan dubbelt så mycket utrymme som på en vanlig Coupe 905, med gott om plats att passera motorn när du går från styrbord till babord till exempel. Dessutom får du ännu bättre användning av akterbänken, vilket har en uppfällbar rygg. Här kan du njuta av långa fina sommarkvällar, med bra utsikt från akterdäck. Perfekt att ligga på svaj”, säger Antonsen.
Coupe 905 V12 har samma stora dörr till akterdäck som ger enkel passage in och ut, medan förardörren på styrbords sida ger dig god flexibilitet att ta dig in och ut ur styrhytten. Den här dörren är också otroligt praktisk när du är ensam i båten och behöver lägga till. Coupe 905 V12 är utrustad med ett eget skräddarsytt S-däck, där V12-loggan är inristad i durken. Båten kommer också med svarta linjer och knapar. Båtens fönster är tonade för att understryka den robusta stil och karisma båten utstrålar. Nordkapp har valt ett svart tak på den här båten, vilket tillsammans med de tonade fönstren gör att båten drar till sig uppmärksamhet och du kommer att få uppskattade nickar från de som förstår vad den här båten handlar om.

Så här säger Mercury Marine om Coupe 905 V12

Utrustning och utrustningsnivå - här får du allt Nordkapp kan erbjuda
Hög standardutrustning - Nordkapp introducerar V12-paketet

Med Coupe V12 introducerar Nordkapp V12-paketet som standard på denna båt, vilket ger dig en hög standardutrustning redan från början. Båten kommer bland annat som standard med bogpropeller och akterpropeller, varmvattensystem, landström, Webasto-värmare, elektrisk taklucka, kyl, ankarspel akter, V12-dekor och inredning, samt två Garmin 12-tums plottrar och Fusion XXL stereo. Du märker snabbt V12-paketet, så fort du ser båten i marinan. Det svarta taket, de tonade fönstren och V12-loggan avslöjar vilken båt det är. När du går in i båten lägger du snabbt märke till V12-interiören, med broderade logotyper, och röda kontrastränder i sätena. Det röda nattljuset i kabinen ger båten en extra tuff känsla, men är också praktiskt om du ska köra båten i mörker då det gör det lättare att ha en lampa tänd i sittbrunnen samtidigt som du kan se vad som händer utanför. Nere i kabinen får du den komfortnivå du är van vid från Coupe 905, med extra bäddmadrass som standard och separat toalettrum.

Tillgängliga tillbehör utöver V12-paketet

Nordkapp erbjuder även några extratillbehör för Coupe 905 V12 utöver V12-paketet. Dessa är stävstege, Garmin autopilot, Garmin radar, Garmin VHF och Pentry. Om du utrustar din Coupe 905 V12 med denna utrustning har du helt enkelt gett din båt allt som Nordkapp har att erbjuda när det gäller utrustning och motorisering.